Vis enkelt innlegg
Gammel 26-01-07, 17:34   #3
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjemmelaget pizza - din beste oppskrift

Dette smerter meg litt siden det vel ikke finnes noe jeg har mer lyst på enn pizza nå, men som nyoperert må jeg holde meg til flytende og most mat de neste 5 ukene.

Men pizza er noe vi er eksperter på her i heimen, min mann er halvt italiensk og har lært å lage pizza av sine slektninger nede i Italia. Vi elsker hjemmelaget pizza og er nesten litt nazi på fyllet. Noen ganger slenger jeg bare sammen en Ola Nordmann-pizza, altså den varianten med kjøttdeig og løk og masse ost over (ALDRI ketchup!!!!!!) men det er helst når jeg har dårlig tid. Ellers koser vi oss med å lage pizzaen(e):

Deigen lages raskt av passe mel, vann, litt olje, tørrgjær og salt, og ofte litt krydder og/eller hvitløk. Heves ikke, for denne bunnen skal være sprø og tynn, ikke tykk og luftig! Bruker ikke mål, tar alt på slump.

Når deigen er blandet sammen, bre den utover en stekeplate.

SAUS:
Hell litt av vannet ut av en boks hakkede tomater. Hell boksen i en blender og ha i 1-2 moste hvitløksfedd og masse godt krydder. Bland sausen godt sammen og ha den over pizzabunnen.

FYLLET:
Dette varierer vi jo litt da, men favoritten er pepperbiff i strimler, løkringer, rød paprika i strimler, ananas og masse fersk sopp i skiver. Ellers lager jeg feks. hvitløkskjøttboller (kjøttdeig has i mikser sammen med 1 egg, krydder, 2-3 hvitløksfedd og kjøres til en masse som du triller smååå boller av), eller feks. parmaskinke og ruccola.

Kjøttet legges på RÅTT, da får man PERFEKT konsistens på kjøttet. Osten legges under fyllet, for da stekes kjøttet helt gjennom og blir saftig, og det smaker bedre. Mange har vært tvilende til å ha osten under, men etter at de har prøvd det går de aldri tilbake til ost OVER fyllet igjen, og det er jo slik de gjør på pizzarestauranter også.

Drypp gjerne litt olivenolje (vi bruker ofte chili-hvitløksolje) over pizzaen før den går inn i ovnen på 250 grader i ca. 15 minutter.