Vis enkelt innlegg
Gammel 26-01-07, 23:37   #6
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: bringebærparfait til sjokoladefondanter.. hvordan lager jeg?

Opprinnelig lagt inn av Huldra, her.

Mamma skal holde 50 årsdagen sin i morra, og jeg har fått i oppdrag å ordne desserten. Skal lage sjokoladefondanter ala Tinetoffs og ha vaniljeis på. Pappa ville vi skulle "freshe" den opp enda mer med noe bringebærsaus/parfait eller noe.. men jeg har aldri laget det før..

Hvordan skal jeg lage den for at den skal bli aller best?

OG så må jeg lage eggerøra. .. skal ha koldtbord. Hvordan lager jeg den ekstra god?

Supergod eggerøre:
Knus så mange (helst romtempererte) egg du vil bruke og hell på passe med fløte. Har ikke noe eksakt mengdeforhold, men ca 2 ss fløte per egg for eksempel. Krydre med litt maldonsalt og kvernet pepper før du pisker blandingen godt sammen.

Varm (rikelig) meierismør i stekepanne på lav varme. Hell eggeblandingen i pannen når smøret er smeltet, og la det stivne i et par minutter på lav varme, jeg har platen på hakk 3-4 av 10, når du ser det er stivnet under og litt flytende oppå skyver du alt forsiktig mot midten. Ikke rør for mye, det skal henge sammen og være kremet i konsistensen. Jeg liker eggerøren når det bare akkurat ikke er flytende på toppen. Viktigste suksesskriterie er lav varme!

Forresten syns jeg ikke resultatet blir bra hvis du lager eggerøre av mer enn 3 egg om gangen i en stor stekepanne. Jeg ville laget i to omganger eller i to panner hvis du skal lage mer enn av 3 egg.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat