Sv: Kjeks og ost
Opprinnelig lagt inn av Iset, her.
Grøss, hver sin smak. Jeg bruker dem til fyll i stekt kyllingfilet, det er ganske snadder. Men til kjeks foretrekker jeg "skikkelige" oster. Årh, må snart ha skikkelig ostekveld med Interference!

Skal vi se...
Tilbehør til blåmugg og brie med litt smak:
Søte frukter, nøtter, akasiehonning, kremet balsamico.
Nøytral kjeks, IKKE salt kjeks til blåmugg, det dreper den gode smaken på osten. Topper du med rødvin og noe syrlig tilbehør som druer så har du den ultimate grusomme opplevelse.
Drikke, mozell, sødmen i mozellen bringer frem de gode smakene i ostene.
Hvis du vil lage en sånn "smørje" som du kan ha på osten så har jeg en knallgod oppskrift til deg her:
Pistasjekjerner, valnøtter og tørkede aprikoser finhakkes og blandes med akasiehonning. La det stå og trekke en liten time og ha på osten.
Oster:
Blåmugg:
Selbu blå, relativt mild ost som de fleste kan like.
Roquefort, roquefort berger og roquefort black label er oster med mye smak, min personlige favoritt er roquefort black label, men den er nok litt sterk hvis man ikke er vant til blåmugg.
Stilton ring, en hard blåmugg med mye smak, fantastisk god.
Bleau d'avergne, en mild og fin begynnerost.
Du bør finne noen av disse i grunnsortimentet til helgø i alle fall, det finnes mange andre blåmugger og, men jeg tok et lite utvalg av de jeg synes er greie å servere folk.
Gorgonzola egner seg best i matlaging, så den skriver jeg ikke mer om.
Brie:
Brie de paris, en veldig mild og safe brie som alle kan like.
Brie caeur de lion, en rund og fin brie med en lett ettersmak av umodne hasselnøtter.
Brie des maux, en brie med masse smak og lukt. Skal være sprekker i skallet på den og den skal være myk, nesten flytende i konsistensen når den er spiseklar.
Tine sin brie er for umoden etter min smak, men helt grei.
Kittmodnede oster:
Ridderost, nesten alle liker ridderost. Den er mild og god på smak.
Les vieux panné, en mild rødkittost. Veldig god.
Skal du ha en rød kittost med mer smak så kan du gå for raclette, ermitage, tilsiter eller gå for en blandingsost som Chaumes eller Saint albray.
Faste oster:
Vellagret sveitser eller vellagret jarlsberg.
Emmentaler (fantastisk!)
Gruyere
Alle de andre ostene som smøreoster og sånt har jeg ikke peiling på, jeg liker dem ikke.
All ost funker sammen med søt drikke og søtt tilbehør, samt nøtter.
En fast ost med mye smak tåler mer syre enn en blåmugg.
Eksempler på annet tilbehør:
Pærer, piel de sapo melon, galiamelon, akasiehonning, tørkede frukter, alle nøtter som ikke er saltede, søte blå druer, fiken, dadler.
Nøytral kjeks.
Salt kjeks til smøreoster.
Litt forslag i alle fall. Det er mye lettere å snakke ost når man kan stå med osten i hånda.