Sv: Småkrise - katten trenger oppdragelse
Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.
Nå blir jeg vel stemplet som dyremishandler, men vi klarte å venne katta vår av med å skrape på døra vår om natta ved å bruke en sprayflaske med vann. Satte den på stor spredning, altså mest yr og ikke direkte vannsprut, og sprutet på henne hver gang hun krafset. Etter tre dager tok hun hintet og vi har ikke hørt mer siden.
Vann er ikke farlig, bare ubehagelig og en liten dusj hver gang katta angriper kan funke fint.
Ja, sprayflaske med vann er helt supert å bruke på katter om man vil avvenne dem med noe. Jeg har fem katter, og har selv brukt vann for å "lære" kattene at de ikke skal hoppe på bordet og benken på kjøkkenet.
Ha sprayflaska i nærheten, slik at du raskt kan nå den. Når du ser at katta gjør seg klar til angrep, så angriper du når den angriper. Du må sikkert bruke litt tid da, men til slutt vil katta "flykte" bare du rister på flaska. 
Noen av kattene mine elsker å leke med vann, og er egentlig ikke redd vann, men de synes uansett ikke det er noe behagelig å få en sprut med vann i fjeset, så akkurat den sprayflaska skyr de. 
|