Vis enkelt innlegg
Gammel 02-03-10, 22:49   #73
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 314
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Hvorfor drikker du ikke"

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Jeg ser absolutt greien med vinlotteriet og den festen, Malama, og det er kanskje like greit at lotteriet ligger i dvale. Det jeg ikke skjønner er hvorfor du tok lodd når du ikke drikker vin? Hos oss er det også vinlotteri, men det er ikke noe press for å delta i det, og det er mange som ikke er med. Det blir jo sprøtt hvis en blir presset til å ta lodd i vinlotteriet når en ikke drikker selv en gang!

Vinlotteri er en typisk del av det alkoholnormative i samfunnet vårt. På mange arbeidsplasser er det en så viktig del av det sosiale limet at det å ikke delta, spesielt hvis man er avholds, blir regnet som å holde seg selv bevisst utenfor. Jeg kjenner en mann som er avholds og sjef på arbeidsplassen sin som konsekvent er med på vinlotteriet og alltid passer på å være blant de siste som går fra fester osv nettopp fordi det er "sosialt suspekt" å være avholds. Da er det enklere å ta de loddene og gi vinflaska man evt vinner til ektefelle eller andre som har glede av den. Selv har jeg i perioder insistert på at en eventuell vingevinst måtte byttes til alkoholfri vin før neste lotteri.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat