Sv: Hvor røff er leken på barneskolene, egentlig?
Guttene her (har en 7-åring selv) leker Star Wars, Pokemon etc, og da er det gjerne litt lekeslossing involvert. På skolen får de ikke lov til å ha pinner med i leiken (brukes gjerne som lasersverd etc) og må respektere stopp-regelen. Gutten min er sjelden med på denne type lek på skolen (fikk jeg høre på foreldresamtale). Han syns det blir for voldsomt der, muligens fordi det også er eldre barn med. Her hjemme kan han godt leke tilsvarende lek med bestekompisen, men de er jo jevne både i størrelse og styrke, og respekterer hverandres "stopp", så da er nok situasjonen tryggere.
At gutter leker slosseleker er vel rimelig universelt (har jeg lært), så utfordringen blir jo å legge leken inn i rammer som alle syns er OK. Som lærer har jeg prøvd å legge til rette for at gutter med en hang til sånn leik, får tatt seg ut fysisk i kontrollerte former - bryting på tjukkasen i gymmen, vill herjing med læreren i snøen osv. De trenger ofte å få erfaringer med egen styrke for å få kontroll på den. Min erfaring med gutter på småskolen, er at de gjerne ikke vet hvor sterke de er, og at uhell og konflikter kan oppstå pga feilberegning av styrke i leken. Noen har også dårlig impulskontroll, og det matcher dårlig med sånn type lek.
|