Sv: Tjener/stuepike
Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.
Ikke noe behov for å "tolke" folk som sier rett ut hva de mener. Fint ting, fortsett med det 
Det jeg leser her er at du har bestemt deg for at Milfrid mener noe, og du nekter å justere på det synet når hun påpeker at du har misforstått og at hun mener noe annet. Er det særlig konstruktivt? Det var egentlig ikke vanskelig å forstå Milfrid her, og jeg er enig med henne.
At det er vesentlig enklere å bruke svart arbeidskraft enn hvit er et problem. Det er HER vi må fokusere, og ikke på å mane til moral hos folk. Det funker ikke. Dette handler om å beskytte mennesker mot utnytting, og da er det reguleringene rundt vi må se på, og ikke gå rundt og fnyse av folks holdninger til sosial dumping. Det er irrelevant. Folk tar valg som ser optimale ut for seg, og det må vi ta innover oss og styre etter. Eneste måten å sørge for at folk bruker hvit vaskehjelp er å gjøre det enkelt, samt å gjøre det "farlig" å bruke svart. F eks at det er en reell fare for å få bot e.l.
Jeg ser flere håner at man setter bort husarbeid og barnepass. Det skjønner jeg ikke helt. Det er klart man kan vaske selv! Man kan bake brød selv også, man trenger ikke å sette det bort til en baker. Man kan sy klærne sine selv også. Det handler om hvilke oppgaver man prioriterer å ta seg av selv. Jeg prioriterer å bruke ekstra mye tid på jobb. Det kommer samfunnet til gode også, jeg er flinkere til å gjøre det jeg driver med enn å vaske. Og vaskehjelpen er supereffektiv og rekker mange kvadratmeter, og får da skapt seg et levebrød hun også. Au pairen vår leverer barnet i barnehagen for oss, slik at han kan sove så lenge han vil om morgenen og kan starte dagen med å leke og ingen stress. Da kan vi dra på jobb grytidlig og være hjemme tidlig, slik at vi får en lang ettermiddag. Vinn-vinn-vinn. Jeg ser virkelig ikke problemet.
|