Sv: Søndagsrevyen - om overgrep mot barn
Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.
Hvis det virkelig er slik at dette temaet får fokus kun ved å vise i detalj hva som skjer, så syns jeg det er et sykdomstegn i samfunnet. Det er vel en kjensgjerning at pedofili og overgrep mot barn har hatt stort fokus de siste årene, og at fokus har vært økende. Det blir gjort langt mer for å bekjempe overgripere og straffe dem enn noen gang tidligere. Du kan godt si at det ikke blir gjort nok, og det er sant siden det fortsatt skjer overgrep hele tiden. Men å si at vi må være vitne til overgrep for å få fokus på saken - det syns jeg er langt over streken.
Jeg syns det for det første er et nytt overgrep mot barnet det gjelder, selv om barnet er ukjent eller anonymisert så er det faktisk et ordentlig barn som gråter og som utsettes for overgrep. Men den største faren ved å sende dette så og si live, er at syke overgripere trigges av det. Det viser seg gang på gang at forbrytelser og overgrep trigges av oppslag i mediene. Jeg kan ikke se at opplysningsplikten er så nødvendig i dette tilfellet at risikoen er verd å ta. Normale mennesker med normal forstand forstår alvorlighetsgraden av overgrep mot barn.
Synes det er en forskjell på en dokumentar som skal gå litt mer dyptpløyende inn på det aktuelle temaet, og et nyhetsinnslag i et nyhets/aktualitetsprogram. I det sistnevnte synes jeg ikke det er nødvendig.
|