Vis enkelt innlegg
Gammel 25-03-10, 17:05   #35
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Går samboere oftere fra hverandre enn gifte?

Det eneste relevante er vel å se på samboere med barn vs. gifte med barn, ved alle andre varianter er det så mange mulige bias at det overhodet ikke er sammenlignbart.

Jeg mener også å ha lest at samboere med barn skiller lag noe oftere enn gifte med barn, men jeg vet ikke om jeg har lest det et "ordentlig" sted eller bare her på FP. Det jeg tror er minst relevant her, er kausaliteten til selve giftermålet; altså tror jeg ikke at giftermålet i seg selv endrer "skilsmisseprosenten". SÅ vanskelig er det ikke å skille seg formelt vs. å gå fra hverandre (nå er det vel tvungen mekling også for samboere med felles barn?).

Det som helt klart vil kunne ha en relevans, er hvor lenge man har vært sammen når barnet kommer. Jeg vil tro at de som får barn uten nødvendigvis på forhånd hadde planlagt å tilbringe livet sammen, har større sannsynlighet for å skille lag enn de som har vært sammen i mange år og etablert et felles liv. Og det vil være flere som har valgt å gifte seg i den andre enn i den første gruppen. Det er altså ikke direkte kausalitet mellom giftermål og lavere skilsmisseprosent, men det er en felles årsakssammenheng mellom å gifte seg (vært sammen lenge og planlegge livet sammen) og å ønske å fortsette samlivet.

Med andre ord, du blir ikke lykkeligere av å gifte deg, men du blir sannsynligvis lykkeligere av å være i et forhold der du kunne tenke deg å gifte deg (eller på annen måte forplikte deg til å leve sammen på lang sikt).

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat