Sv: Da har jeg lest atter en gang på Canis
Opprinnelig lagt inn av Michayla, her.
Dette fant jeg ut angående kurs.
Altfor mange avslutter kurs med å ha fått en usikker, redd, stresset eller hunde-aggressiv hund, rett og slett fordi øvelsene og øktene er for mange, for lange, mye på alle hold, og lite gjennomtenkt. Da blir det stress, og stress fører direkte til over-reaksjoner (det vi kaller utfall) og bjeffing, og mye annet som eierne må slite med i lange tider etterpå, og noen ganger ikke kommer ut av.
Det beste du kan gjøre for din hund er å finne noen å gå tur sammen med. Den sosiale utviklingen er det aller viktigste i den alderen. Trene i noen sekunder kan man gjøre likevel. Kurs er veldig ofte det man ikke burde gå på - litt avhengig av kurset, selvsagt.
Turid Rugaas.
Foruten en knotete formulering finner jeg det merkelig at en av norges mest anerkjente hundetrenere anbefaler å ikke gå kurs?! Men, men.
Vi har gått valpekurs hos Geir Marring, Oslo Hundeskole, selv om min mann er en skikkelig hundeentusiast. Vi vil også ha en familiehund/ kosehund, og det er selvfølgelig mange gode hunder som ikke har gått kurs. Vi går drimot kurs for å lære mer selv, få råd og tips om hvordan vi kan få nettopp den hunden vi vil ha. Han er nå 6 mnd, glad og fornøyd, 100% stueren men selvsagt veldig mye valp enda også Vi går nå på dressurkurs, og trener noen økter hver dag. Problemet blir skjelden at man trener for mye, hvis dere ikke har et hav av tid å legge ned i hunden da Hvis man finner et godt kurs kommer mye gratis er mitt inntrykk. Det kan ta en time å lære hunden noe, men et helt liv å lære han av med det samme. Jeg har hvertfall lært mye morsomt, og jeg ser hunden vå liker godt å få litt utfordringer.
På kurset hørte jeg at det ikke var unormalt at noen hannhunder kunne trenge opp til et år på å bli stuerene, så hunden din gir seg nok hvis du fortsetter slik du gjør nå. Lykke til!
|