Tråd: Vestfoldbunad
Vis enkelt innlegg
Gammel 31-03-10, 11:03   #1
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Vestfoldbunad

Jeg har denne bunaden som min mor sydde til meg i 1980.
Konfirmasjonsgave. Jeg skal fortsatt ha den, men døtrene mine kan dele på å bruke den.

Mor har sydd to til nå av den mye eldre varianten til mine nieser, og jeg har såå lyst på denne

Jeg trenger bare stakken. Skjorter har jeg to av, sølv, sko , underskjørt har jeg fra den andre og tilbehøret kan brukes om hverandre.
Mor har sagt hun kan sy denne.
Jeg må ha vesken til den siste også.

Hva syntes dere?
Den jeg har er fra 1957 eller deromkring, den nederste fra 1700-tallet.
Eldste: Vestfoldbunad kvinne, Borghild Tranum Røer. Ein kan óg ha svart stakk med grøn kant nede og smale grøne kantar på livet. Bunaden har brokadeliv med sølvhekter, og raud ulldamask i stakken. Livet er kopi etter eit gamalt liv frå Vaggestad i Vestfold frå omlag slutten av 1700-talet.Stakken er utarbeidd etter utdrag frå gamle skrifter frå Vestfold. Forkleet er kvitt med kulørt broderi, kopiert etter eit gamalt forkle frå Haugberg i Andebu