Sv: Hjelp, vi har hage - en vårtråd for dummies?
Det finnes en hagekalender på nett som jeg pleier å ta en titt på, men jeg finner den ikke igjen akkurat nå. Jeg skal lete igjen i kveld.
Men altså, det viktigste nå er vel å dekke til vintergrønne busker. Har du noen slike? De må beskyttes mot den sterke og lave vårsolen nå før bakken er helt tint og røttene klarer å ta til seg vann. De blir brent (altså brune) om solen får steke fritt. Du dekker de med sånne ... striesekker (?). Fås kjøpt på hagesenter.
Etterhvert må du gjøre litt research på hvilke roser du har, slik at du vet hvordan de skal beskjæres og stelles. Det er litt ulike "regler" i forhold til om de er remonterende (altså får blomster flere ganger i løpet av sesongen), klatreroser osv. Jeg bruker sikkert 50 % av all tiden i hagen på våre klatreroser, det har mye å si for å få de fine.
Og så frukttrærne ja ... De må beskjæres. Det er litt religion ute å spore der. Noen mener de skal beskjæres idet bjørka spretter (grønne dingser på bjørketrærne, det er liksom go-signalet for mye hagearbeid). Andre igjen mener de skal beskjæres om høsten. Det er også her greit å vite om det er et nytt tre eller gammelt osv. Jeg har for eksempel lært the hard way at ett år gamle plommetrær ikke bør beskjæres så mye ... Om du googler beskjæring av frukttre vil du finne mange tips.
Jeg begynte hagearbeidet i går. Pri 1 var å rake bort råttent løv.
|