Tråd: Etisk mat
Vis enkelt innlegg
Gammel 07-04-10, 14:24   #3
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Etisk mat

Vel, ditto. Eg velger butikk først, og gjer mine valg ut frå kva butikken har.
Kan jo nevne at eg kjøper aldri kyllingkjøttdeig, kyllingpølser eller slike ting. Eg lagar min eigen kyllingkjøttdeig i matmølla
Er i utgangspunktet skeptisk til laks på grunn av oppdrettet, men vi har det nå likevel. Ungane et det gjerne, og det er viktig å få i dei fisk
Styrer unna produkt med palmefett/palmeolje. Unntak blir gjort.
Velger økologisk der det går. Tomater, sitroner, krydderurter, egg, pasta etc...
Kjøper lokalprodusert mat. Kjøper av mindre produsentar, sjølv om prisen er høgare.
Ser etter fairtrade-merket
Når det gjeld kjøtt så er eg mest nøye når det gjeld kylling. Prøver å unngå prior, og velger andre merker som forhåpentligvis kan vere betre på dyrevelferd.
Prøve å ete storfe også, i staden for kylling - betre for kulturlandskap (ikkje at eg trur at mitt vesle bidrar har noko å seie).
Er i utgangspunktet svært positiv til å kjøpe mat frå fattigare land, men det er jo vanskelig å vite under kva forutsetningar maten er produsert da. Gir det ein sjangs likevel. Kjøper heller sukkererter produsert i Afrika enn i Norge.

Sist redigert av Syrin : 07-04-10 kl 15:08.
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat