Sv: Å lage saus fra bunn av - oppskrifter?
Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.
Har du noensinne lest en skikkelig oppskrift av en profesjonell kokk der det står at man skal blande smør og mel og svi det brunt? Har du sett det på et matprogram?
Søte deg Mim, selvfølgelig ser du ikke brun saus (fra brunet mel), kjøttkaker og erterstuing på matprogram eller i gourmetmatoppskrifter. Det er hverdagsmat. Norsk tradisjonsmat. De lager ikke sånt på TV. Jeg har ei god venninne som er kokk (ordentlig kokk altså, ikke ei som har fått utdannelsen sin ved å se Nigella slikke på fingrene) som bruner mel som bare det. Og det er mange dyktige kokker med henne. Du finner dem kanskje ikke på gourmetrestaurantene nei, men for eksempel på institusjonene. Hundrevis av utdannede kokker som lager sunn norsk hverdagsmat til norske hverdagsmennesker. Av og til står det kjøttkaker med brun saus på menyen, og da lager de brun saus. Slik den skal lages. Og de er gode til det, den smaker ikke brent men brunet (i allefall min kokkevenninnes saus).
Det er ingen tvil om at du er utrolig god til å lage mat, og interessert i mat, så jeg blir litt forundra over å oppdage at også du er av typen som har rukket å kaste din bestemors oppskrifter ut av vinduet før Jamie får sagt parmesan.
Hvit saus med buljong og sukkerkulør er selvfølgelig den sikreste måten, da er man garantert suksess. Særlig hvis man tømmer oppi litt fløte. Og det ville jeg også anbefalt til en nybegynner. Men for de som kan kunsten blir det utrolig god saus når man gjør det på gamlemåten også.
Ellers ler av Kirsebær i denne tråden. Og forguder.
Sist redigert av My : 31-01-07 kl 11:44.
|