Sv: Å ta deler av foreldrepermisjonen i utlandet, hva med leilighet og aktiviteter?
Vi var seks-sju uker i Barcelona begge gangene, så jeg har ikke noe råd mht leiligheter i USA. I Barcelona leide vi via ferieleilighetbyråer, det var ikke mulig å få leie noe annet for så kort tid. Det ble veldig dyrt, men vi var fornøyde med leilighetene begge gangene.
Når det gjelder aktiviteter og kjedsomhet, så var det uproblematisk med bare baby, men mer av en utfordring med en snartfireåring. Han lengtet veldig etter lekekamerater, det hjalp ikke at vi la inn barnevennlige aktiviteter på programmet hver eneste dag. Siden hans spanske jevnaldrende var i barnehage/skole hele dagen og kom ut på lekeplassen først da han hadde lagt seg, fant han aldri noe mer enn forbigående kamerater. Vi fikk masse besøk, da, det holdt han oppe.
For ti uker ville jeg prøvd å finne et sosialt tilbud til et større barn, i hvert fall for ett som er så sosialt som min tass. Om så bare noe a la åpen barnehage.
For oss voksne var det ikke noe problem, faktisk. Når begge passer baby er permisjon praktisk talt ferie. Vi hadde ikke noe hverdagsliv i den forstand at vi hadde rutiner og plikter, men det var bare deilig.