Vis enkelt innlegg
Gammel 20-04-10, 14:51   #8
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En Facebook-gruppe (om hjertesykt barn)

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Og en helt annen, prinsipiell diskusjon er hvor vanskelig det blir med en fri-flyt-mediehverdag, uten redaktører med Vær Varsom-plakat, som ville skjermet aktørene i større grad i en slik sak. Tross alt.

Den sitter jeg og tenker på, Polyanna - det å skjerme aktørene mot seg selv, er en kunst som i stor glad er blitt glemt i vår hverdag med tilnærmet fri flyt info-messig og mediemessig.

Lille Jonas finnes sikkert. Å ha et barn som er alvorlig sykt, og oppleve at legene mer eller mindre gir opp, er hjerteskjærende vondt - det skal jeg være den første til å skrive under på. Jeg forstår også at man i rein desperasjon gjør hva det måtte være for å få hjelp til å klamre seg til halmstrået - i dette tilfelle, en secon opinion i Boston.

Man kjemper med nebb og klør for barnet sitt - og er man desperat nok, kan man ty til midler som er ganske irrasjonelle, fordi man rett og slett ikke er i stand til å tenke rasjonelt.

I slike tilfeller, burde det ideelt sett være en instans som beskyttet deg mot deg selv... Nettopp bl.a. for å hindre deg i å lage FB-sider hvor leger blir hengt ut ved navn, og det sås tvil om deres kompetanse, og det lages rene konspriasjonsteorier om hvorvidt leger bevisst lar barn dø her i landet. En slik instanse finnes ikke, det er ytringsfriehet i Norge på godt og vondt - og slik skapes det grobunn for man en side på FB som får tilhengere for de villeste synspunkt og ideer.

Og så er det lett å bli irrasjonelt empatisk. For det går inn på en at et barn lider, en blir lei seg og vil hjelpe - og så setter man, i et øyeblikk som så veldig lurt og fint ut, navnet sitt på ei underskriftsliste...

Og så har man det gående. Mange nok reagerer empatisk nok, underskriver - dette får blest i media, konspirasjonen lever videre - og legene blir hengt ut i enda større grad...

... Fordi de - forhåpentligvis, og svært sannsynlig, har gjort jobben sin - tatt en rasjonell avgjørelse, basert på fakta og viten. Antakelig har de vært i kontakt med ekspertise utenlands også.

Så - i situasjoner hvor man er desperat og irrasjonell, burde man bli beskyttet mot seg selv, nettopp for å unngå slike situasjoner.

Hilsen mor til et sykt barn, som er gitt opp i Norge - rett og slett fordi det ikke finnes en kur, hverken her eller der... Og som i sine mest irrasjonelle, fortvilte, forbanna øyeblikk har hatt mennesker rundt meg som har beskyttet meg mot meg selv, og fått meg ned på jorda igjen.