Sv: En Facebook-gruppe (om hjertesykt barn)
Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.
Og en helt annen, prinsipiell diskusjon er hvor vanskelig det blir med en fri-flyt-mediehverdag, uten redaktører med Vær Varsom-plakat, som ville skjermet aktørene i større grad i en slik sak. Tross alt.
Den sitter jeg og tenker på, Polyanna - det å skjerme aktørene mot seg selv, er en kunst som i stor glad er blitt glemt i vår hverdag med tilnærmet fri flyt info-messig og mediemessig.
Lille Jonas finnes sikkert. Å ha et barn som er alvorlig sykt, og oppleve at legene mer eller mindre gir opp, er hjerteskjærende vondt - det skal jeg være den første til å skrive under på. Jeg forstår også at man i rein desperasjon gjør hva det måtte være for å få hjelp til å klamre seg til halmstrået - i dette tilfelle, en secon opinion i Boston.
Man kjemper med nebb og klør for barnet sitt - og er man desperat nok, kan man ty til midler som er ganske irrasjonelle, fordi man rett og slett ikke er i stand til å tenke rasjonelt.
I slike tilfeller, burde det ideelt sett være en instans som beskyttet deg mot deg selv... Nettopp bl.a. for å hindre deg i å lage FB-sider hvor leger blir hengt ut ved navn, og det sås tvil om deres kompetanse, og det lages rene konspriasjonsteorier om hvorvidt leger bevisst lar barn dø her i landet. En slik instanse finnes ikke, det er ytringsfriehet i Norge på godt og vondt - og slik skapes det grobunn for man en side på FB som får tilhengere for de villeste synspunkt og ideer.
Og så er det lett å bli irrasjonelt empatisk. For det går inn på en at et barn lider, en blir lei seg og vil hjelpe - og så setter man, i et øyeblikk som så veldig lurt og fint ut, navnet sitt på ei underskriftsliste...
Og så har man det gående. Mange nok reagerer empatisk nok, underskriver - dette får blest i media, konspirasjonen lever videre - og legene blir hengt ut i enda større grad...
... Fordi de - forhåpentligvis, og svært sannsynlig, har gjort jobben sin - tatt en rasjonell avgjørelse, basert på fakta og viten. Antakelig har de vært i kontakt med ekspertise utenlands også.
Så - i situasjoner hvor man er desperat og irrasjonell, burde man bli beskyttet mot seg selv, nettopp for å unngå slike situasjoner.
Hilsen mor til et sykt barn, som er gitt opp i Norge - rett og slett fordi det ikke finnes en kur, hverken her eller der... Og som i sine mest irrasjonelle, fortvilte, forbanna øyeblikk har hatt mennesker rundt meg som har beskyttet meg mot meg selv, og fått meg ned på jorda igjen.