Sv: Søndagsrevyen - om overgrep mot barn
Nettopp.
Og det sies at det aller verste er at faren for å faktisk bli tatt for overgrep er så liten at økte straffer ikke engang vil hjelpe så mye før det er fikset.
Man trenger ressurser og man trenger holdninger som gjør at folk ikke er redde for å se og melde ifra. NRK-reportasje er jo noe for seg selv, men jeg er litt redd for hva reaksjonene kan representere av ønske om å skånes. Fordi det er nettopp det som ligger bak i mange tilfeller når barn blir gående og lide uten at noen melder ifra. Det er ikke nødvendigvis slik at man må se på NRK for å ta inn over seg hvordan noen barn lider, men det at vi som medmennesker ikke vil utsettes for andres tragedier er allerede et såpass stort problem i forhold til barn som lider at man bør være litt kritisk når den impulsen dukker opp.
Kanskje er det riktig å skjerme seg i forhold til NRK-reportasjen. Kanskje ikke. Det viktige tror jeg er at man er reaksjonen litt bevisst slik at det ikke blir en ryggmargsrefleks som vi ukritisk har med oss overalt. Vi kan si at "men JEG er ikke slik" alt vi vil, men faktum er jo at dette er en helt normal reaksjon og at det nettopp er ydmykheten for at man også er menneskelig som sikrer at man tar seg selv i det dersom man er i ferd med å se en annen vei når det gjelder.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
Sist redigert av kie : 01-02-07 kl 10:50.
|