Vis enkelt innlegg
Gammel 22-04-10, 19:28   #8
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Taushetsplikt og opplysningsplikt

Barneombudet sier de har flere henvendelser om dette:

Sitat:

For leger og annet helsepersonell kan det være en utfordring å vite når opplysningsplikten skal oppheve taushetsplikten. Det kan være vanskelig for noen å tolke loven, og mitt kontor får flere henvendelser fra instanser som synes det er vanskelig å vite når man skal «melde» bekymring om et barn.

Det kan se ut som om terskelen for å gi opplysninger til barnevernet er for høy, noe som kan tyde på at vilkårene i bestemmelsen er for strenge. Jeg har derfor i mitt høringssvar til de nye endringene i barnevernsloven bedt departementet om å vurdere å gjøre endringer slik at terskelen senkes.

(lenke)

Det er et poeng at det skal litt til for å melde, synes jeg. Det er viktig å finne en balansegang. Tenk om folk ikke tør å ta kontakt med legen om barnet har et uhell, en mor med fødselsdepresjon ikke tør ta tak i dette av redsel for barnevernet etc?

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat