Sv: Hva som er galt med skolenorge
Hos oss har det blitt strammet inn de siste årene, men det har aldri vært så "slapt" som det du beskriver. For Vg3 skjer det selvsagt ikke mye undervisning etter 19. mai siden de fleste er opptatt med eksamener, men på Vg1 og Vg2 er det undervisning fram til skoleslutt 23. juni, og vi trenger ikke å føre standpunktkarakterer før langt inn i juni. Jeg planlegger skriftlig innlevering i Vg2-klassen min i norsk i slutten av mai og muntlige presentasjoner i Vg1-gruppa mi i tysk i juni. Den eneste gruppa der jeg avslutter vanlig undervisning og begynner å antyde karakterer i disse dager er i Vg2 tysk, for de kan trekkes ut til skriftlig neste uke. Etter trekket blir det undervisning for fullt fram til evt. eksamen 4. juni. Etter det kan det nok bli litt tøft å holde trykket oppe hvis det ikke er nok elever "til overs" til et muntligparti, men jeg har tenkt å holde på likevel. Vi trenger jo ikke å sette karakterene i fag med sentralgitt skriftlig sensur før fellessensuren, og den er 22. juni i år. Så vi har god tid og jeg planlegger å bruke den.
Forøvrig kjører vi rimelig for fullt i desember, og det er kun Vg1 som bruker særlig tid til bli kjent-aktiviteter i august. Jeg satte første muntlige karakter i den ene tyskgruppa mi 7 skoledager etter første skoledag i høst.