Nettverden kontra den virkelige verden (VL VS RL)
Hvordan opplever du ulike nettfora?
Hva gjør at du deltar på ulike forum?
Hvordan forholder du deg til personer i VL kontra personer i RL?
Hvordan ønsker du at et nettsamfunn skal være? Anonymt og muligheter for å leve ut en annen person enn det du er i virkeligheten? Eller er du "deg" begge steder?
Jeg selv startet ganske tidlig med ulike nettfora. Hovedinteressen da var jo rett og slett å få kontakt med andre mennesker. Etterhvert som flere og flere spesifikke nettsteder ble etablert, så søkte jeg mer til de fora der jeg kunne dele felles interesser. Feks hundeforum for å skravle hund og foreldre forum for å skravle om barn.
Kanskje først og fremt i mange tilfeller for å bli mer "opplyst". Finne ulike løsninger og høre andre folks meninger og hvordan de løser sine problemer. Men også for å bli bedre kjent med folk og kanskje etterhvert stifte gode vennskap.
Jeg kan i dag takke "nettet" for at jeg fant min mann og to av mine beste venninner. Så for meg blir det i mange tilfeller veldig fjernt å prate om ulike verdner. For meg griper de begge inn i hverandre. Jeg holder ofte en viss avstand når jeg er på nett, ihvertfall i starten, men det samme gjør jeg også i det virkelige liv. Det tar tid å bli kjent med en ny person og da åpner man seg gjerne litt etter litt.
|