Vis enkelt innlegg
Gammel 05-05-10, 14:18   #12
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nettverden kontra den virkelige verden (VL VS RL)

Jeg begynte nett-"karrieren" min på Usenet, der jeg (og langt de fleste andre) postet under fullt navn. Den vanen har hengt med meg videre, på den måten at jeg poster som om jeg skrev under fullt navn. Jeg vet godt at kolleger (nåværende og fremtidige), familiemedlemmer (hei mamma! ), venner og naboer kan lese det jeg skriver og kanskje også vite at det er jeg. Så jeg skiller ikke mellom "nett" og "virkeligheten"; nettet er bare én blant flere måter jeg kommuniserer med virkelige mennesker på. Jeg synes hovedpoenget med å henge på forum er å bli kjent med folk og snakke om ulike ting med folk jeg kjenner og folk jeg er i ferd med å bli kjent med; et totalt anonymt forum (der man ikke engang kunne vite om det var den samme brukeren som i går) ville neppe vært interessant, men et forum med bare nick er helt OK. Jeg trenger ikke å vite hvordan folk ser ut eller hvor gamle de er for å bli kjent med dem i denne betydningen av "kjent".

Samtidig er jeg veldig klar over at man kan fremstille seg selv annerledes på nett enn i RL. Jeg vil vel beskrive meg som velvillig skeptisk - jeg tror i utgangspunktet på folks egen presentasjon av seg selv, men jeg tror ikke veldig sterkt på den, og blir ikke sjokkert om den viser seg å ikke være helt riktig. (Klart, er det noen jeg har blitt godt kjent med, så kan jeg nok bli både overrasket og såret over å ha blitt ført bak lyset. Men så langt har ikke det skjedd, og jeg har vært "aktiv på nettet" i nærmere 20 år.)