Sv: Dere som bor/har bodd i USA ...
Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.
...føler dere for å dele av deres opparbeidede visdom og erfaringer?
Vi skal tilbringe våren 2011 i USA, og Ulvefar skal ha en to års ansettelse der fra høsten av. Det blir dette ene lange oppholdet sammen med meg og ungene (6 mnd), og flere kortere opphold alene.
Tips i møte i byråkratiet? Hva bør vi vite? Hva bør vi gjøre/ikke gjøre? Gode lenker?
Først og fremst en lenke (jeg aner ikke hvor i USA dere skal, men det går generelt på det å flytte til USA også da):
http://www.isrid.com/
Dere må sikkert ha visum hele gjengen, siden dere skal være der utover 3 mnd. Da må dere til intervju på ambassaden i Oslo. Husk å ikke ha med dere mer enn lomebok og telefon (som dere må legge fra dere før dere får gå inn). Intervjuet er ikke farlig, det er bare sånne spørsmål av typen "hvorfor skal dere til USA" osv. Typiske ja og nei-spørsmål.
Ellers svarer jeg gladelig på alt du har av spørsmål, men det er lettere å svare om du har noe konkret du lurer på (og lettere om jeg vet hvor i USA dere skal. USA). Du må gjerne sende meg en PM.
Men dere får det helt sikkert storveis, om du er innstilt på å ta det det der er og legger alle fordommene dine (som du kommer til å få bekreftet, tro meg ) til side. De jeg kjenner som mistrives her, er de som skulle ønske det var slik som det var i Norge. Og det er det ikke. Veldig langt derifra. Ikke det at jeg tror at du tror det er sånn, altså, for alt i verden.
Men altså, jeg svarer på alt du lurer på, men det er lettere om det er noe mer konkret å svare på.