Vis enkelt innlegg
Gammel 24-05-10, 11:01   #10
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ettermontere tilhengerfeste

Opprinnelig lagt inn av Marikken, her.

Tja, det var den han sa. Og det var derfor det ble dyrt. Men skal ikke påstå jeg fulgte 100% med, vi gikk for en bil som kom ferdig fra fabrikken med avtagbart hengerfeste. Også var det noe med noe elektrisk som måtte flyttes.

Jeg vet ikke hvordan det er lagt opp av forskjellige produsenter, men tror en del forhandlere også kan få enkelte ting til å framstå mer komplisert enn det egentlig er og tar seg ekstra godt betalt for det. Men ja, det må hentes strøm og styringssignaler fra et sted, og det kan også være løsninger der f.eks. deler av støtfangerdeksel må byttes ut. F.eks. på Touran er det et deksel som dekker hullet der krok skal festes. Jeg ville egentlig tro at det lå ledninger fram et sted der uansett.

Tidligere kunne enkelte ting være enklere pga. mindre avanserte el-systemer i bilene, og man kunne koble seg på ledningene som gikk til baklysene. I dag er det vel noen biler som vil gi deg feilmeldinger i henhold til dette pga. sensorer for spenning og for hvorvidt lyspærer virker.

Noen nyere biler har også ESP koblet opp i mot hvorvidt det er henger på eller ikke. Altså skal bilens ESP-system oppføre seg litt på en annen måte når man har henger av sikkerhetsmessige årsaker, og også kunne hjelpe til å stabilisere henger som begynner å vingle.

Ser forresten at det på Dinside er oppgitt pris på 18500 kr for ettermontering av avtagbart hengerfeste på X5. 13500 for ikke avtagbart.

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat