Vis enkelt innlegg
Gammel 25-05-10, 07:32   #12
Maryan
Aktiv

Maryan sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Maryan er litt kul
Standard

Sv: Er det flaks å være ressurssterk?

"Ressurssterk" er en egenskap som i seg selv egentlig bør drøftes og defineres.
I en slik diskusjon vil det for meg være feil å tenke på ressurssterk som noe som er forankret i kapital.
For når det kommer til kapital, så må en vel si at det er kun er flaksen som sier noe om i hvilken "klasse" man blir født inn i.

Ressurser må være iboende egenskaper til å takle motgang og utfordringer på en hensiktsmessig og situasjonsadekvat måte.
Har man egenskaper i den retningen er man ressurssterk, har man det ikke er man ressurssvak i sammenhengen. Og i mellom her vil det ganske sikkert være et bredt spekter av variasjoner.

Jeg tror også at ressurssterke mennesker kan hemmes av manglende kapital, mens ressurssvake mennesker kan komme et godt stykke pga kapital. (Man kan med kapital kjøpe seg tjenester som feks å følge opp barna i skolehverdagen.)

Ressursene våre ligger i genene våre. Muligheten for å utvikle ressursene hviler på ulike pillarer.
Foreldre/oppvektmiljø spiller inn. Venner, skole, lærer osv. Dersom man ikke har noen som underbygger de ressursene du har og oppmuntrer deg til å bruke dem i hjemmet, er det i stor grad avhengig av at noen "oppdager" deg. Noen lærere, venners familie osv. kan være gode støttespillere i denne sammenhengen.

Men jeg har også tro på at et barn som ikke i utgangspunktet er særlig ressurssterke kan tilegne seg mange av disse egenskapene gjennom læring i et hjem med ressurssterke foreldre. Gode rollemodeller kan være avgjørende.

Likevel tror jeg ikke alle mennesker er verken ressurssvake eller ressurssterke hele livet gjennom. Og jeg mener det er ganske svart/hvitt å tro eller mene at vi hele tiden holder oss enten i den ene ytterligheten eller den andre.
Ingen mennesker lever livet sitt hermetisk, vi påvirkes av ting som skjer rundt oss, og utvilker oss i den ene eller andre retningen hele tiden.

Sist redigert av Maryan : 25-05-10 kl 08:10.
Maryan er ikke aktiv   Svar med sitat