Sv: Har jeg ansvar? (Feiladressert post)
Ansvar og ansvar.
Posten har ansvar. Dette diskuterte vi en gang før, med en som mente at hun burde få posten sin levert i kassen selv om hun ikke hadde meldt flytting til posten. Posten skal ikke levere ut post i kasser til personer som ikke bor der. Men hvis hun ikke har meldt flytting så har ikke posten heller noe annet sted å legge posten.
Men hvordan er det, er det et fellesanlegg? Eller kan du rett og slett sette opp en ny postkasse ved siden av, tydelig merket med ditt navn og adresse? Så får bare kassen bli full men du slipper å plages med det?
Samtidig tenker jeg at du har jo ikke direkte ansvar for andres post, men et visst moralsk ansvar har man jo. Du kaster jo ikke posten, for eksempel, det syns jeg strider mot det moralske ansvaret. Men at du samler det i en pose syns jeg er helt greit.
Men som sagt, hvis det er mulig å sette opp egen postkasse, gjør det! Dersom det er et felles postboksanlegg i oppgangen er det vanskelig. Da får du vel bare fortsette å samle det i en pose og fortsette å ringe postens kundeservice.
|