Sv: Hverdagsmat i 1980 og 2010
Pålegg 1980
Det var svartpølse, leverpostei, makrell i tomat, gulost og brunost. Punktum finale. Andre ting var kun til jul eller påske eller festlige anledninger.
Pålegg 2010
Vi har mer variert pålegg og kjøper mer på impuls, men har en basis av leverpostei, makrell i tomat, fårepølse, gulost og brunost. :kjedelig:
Den store forskjellen på middagsfronten er at det var mer innmat i 1980. Lever, blodpudding, innmatkaker og sånn. Vi hadde lite fisk, både fordi det var vanskelig å få tik i skikkelig fisk (fiskebil noen ganger i året) og fordi lillebroren min ikke tålte det og vi måtte styre så mye hvis vi skulle ha det, han måtte hjemmefra og vi måtte lufte hele huset osv.
Det er mer krydder i mitt 2010-hjem enn min mors 1980-tallshjem. Vi har mer internasjonal mat, sushi, taco, vietnamesisk, thai, indisk, mens min mors 1980-tallskjøkken var norsk tradisjon blandet med helsekost. Vi hadde mye grov Helios-ris, urter, linser, bønner, rotgrønnsaker, grønnkål, osv. Og salat til alle måltider. Det var ikke vanlig hjemme hos andre.
Vi hadde den obligatoriske pizzaen som hadde 4-5 cm tykk bunn, kjøttdeig, tomatpuré og ost på toppen. Ellers var vi nok den eneste familien i østerdalen som spiste rødbetkaker med grov ris, salat og urtesaus.