Vis enkelt innlegg
Gammel 09-06-10, 09:01   #13
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lavkarbo for dummies

En halv boks cottage cheese i havregrøten, så har du lavkarbofrokost. Godt med kanel på, så glemmer du at du helst ville hatt sukker på. Jeg lager havregrøt på vann, blander vann og havregryn og stapper i micro (jeg er litt lat om morgenen).

Hvor glad er du i egg? Jeg lager ofte omelett i ulike varianter til lunsj. Omelett med skinke og ost er en slager, og så har jeg litt salat-ting ved siden av (tomat, agurk, paprika er det mest brukte).

Skal jeg gjøre litt stas på meg selv så lager jeg i stedet havregrøtlapper, dvs havregrøtrester (litt mindre enn en halv porsjon, kanskje så lite som 1/3), blander i ett par egg, litt søtningsmiddel (splenda duger for meg) og så har jeg en halv spiseskje av noe som heter Fiberhusk, som jeg har kjøpt på Life. Steker som lapper i stekepanne, på middels lav varme, har litt smør på og spiser.

Når jeg er på jobb hvor jeg ikke har adgang til skikkelig kantine spiser jeg Isets nøttebrød (oppskrift her på forumet, men i prinsippet ett egg blandet med olje og malte mandler) med majones og eggerøre på, pakket fint i en matpakke. Man kan sikkert være mer spenstig på påleggsiden, jeg hadde f.eks. roastbiffrester på et par ganger, og det var veldig godt.

Middag er vel der jeg gjør færrest tilpasninger, for jeg er den eneste i familien som spiser lavkarbolight. Hvis vi har pasta så tar jeg bittelitt pasta, masse kjøttsaus og enda mere grønnsaker. Har vi ris gjør jeg det samme. Poteter rører jeg ikke, det erstattes for meg av gode grønnsaker og så har jeg litt ekstra kjøtt.

I dag, f.eks., skal vi ha en slags lasagne, og da lager jeg tomatsaus mens jeg koker opp fullkornpasta (ikke så mye, for det gjør mye ut av seg i maten, kanskje 150-200 gram?), og så lager jeg ostesaus av johannesbrødkjernemel* i stedet for vanlig mel. Blander pasta og tomatsaus, heller ostesaus over og har i stekeovnen i 15 minutt. Ungene elsker det, jeg synes det er godt (og er snill og lar ungene få litt av min pasta). Har vi potetmos lager jeg min egen mos av blomkål og brokoli (fra sånn frossenpakke), tar superkort tid.

Kylling og fisk er bra og sunt. Jeg lager kjøttkaker av karbonadedeig med lite annet enn egg og litt havregryn til å spe med, og masse godt krydder.

Rugsprø har få karbohydrater, og det finnes også andre knekkebrød som duger om man bare skal redusere karbohydratspisingen, ikke nødvnedigvis være fanatisk. Se bakpå pakken, har det rundt 3-4 pr. knekkebrød spiser jeg det. Det finnes egne oppskrifter på lavkarboknekkebrød, men det har ikke jeg prøvd meg på.

Den største overgangen for meg var å ikke spise brød, men det har jeg faktisk blitt vant til nå. For meg var det nøttebrødet en åpenbaring, for det holder for meg som erstatning. Og så er jeg et vanedyr av dimensjoner, så frokosten er alltid havregrøt med cc.

* også kjøpt på Life, jeg har bare to rare lavkarboingredienser i hus, fiberhusken og johannesbrødkjernemel, og jeg måtte spørre etter begge.