Vis enkelt innlegg
Gammel 07-02-07, 10:36   #7
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som har hatt laseroperasjon på øynene ?

Jeg fikk dette i 30-årsgave fra samboeren min! (jeg var nærsynt jeg da)

Jeg var veldig skeptisk i begynnelsen, men det viste seg å være både kjappere og mindre ubehagelig enn å være hos tannlegen, så det er egentlig ingenting å vente med.

Dette er hvordan det foregikk hos meg: Måtte først gå to uker uten kontaktlinser (altså med briller) -noe som faktisk var det verste med hele prosessen for meg (hadde for gamle, for svake briller som var litt out of fashion kan man si ...). Var inne til en undersøkelse og fikk time til operasjon uka etterpå. Fikk (litt fleipete) beskjed om å vaske av meg sminken ti ganger før jeg kom.

Begge øynene ble operert samme dag, og det tok sånn ca to minutter på hvert øye. Fikk dryppet bedøvelse på øynene og kjente deretter ingenting. Fikk beskjed om å stirre på et rødt blinkende lys hele tiden, det var alt. Smugtittet litt med det samme operasjonen var over og kunne allerede ane at jeg kunne se klart! Jeg ble plassert i en stressless inne på et rom med irriterende "avslappende" musikk og beskjed om ikke å åpne øynene i en halvtime etterpå. Fikk tapet noen morsomme gjennomsiktige plastlokk med luftehull over øynene. Deretter fikk jeg dra, og ble oppfordret til å ta drosje hjem, og legge meg og sove noen timer. Plastlokkene skulle være på resten av dagen for at jeg ikke skulle glemme meg og gni meg i øynene. Fikk også beskjed om å tape dem på om natta den første uka, slik at jeg ikke skulle gni meg i søvne.

I drosjen på vei hjem begynte bedøvelsen å gå ut, og det begynte å svi skikkelig. Som når man har fått såpe på øynene. Ble veldig lysømfintlig og måtte knipe øynene igjen. Klarte å myse og famle meg inn i leiligheta og la meg til å sove som jeg hadde fått beskjed om (så lenge øynene var lukket sved det ikke verre enn at jeg fikk sove altså). Sov et par timer, og da jeg våknet hadde det så og si sluttet å svi -og voila! Synet var perfekt! (så perfekt som det blir gjennom plastlokk med luftehull ...) Resten av dagen var jeg bare litt småøm, som etter en skitur uten solbriller eller etter en våkenatt.

Dagen etter operasjonen var jeg på seminar fra klokka 9 om morgenen, og greide ikke å kjenne noe om jeg prøvde engang. Synet var perfekt, og på en kjapp synskontroll hos øyenlegen leste jeg fire linjer til på plakaten, etter den linja som er kravet for å få ta førerkort.

Styrken på linsene mine var -5,5 og -4,5, og jeg hadde svært skjeve hornhinner (så han sa det tilsvarte en korrigering fra ca -8)

Det er nå tre år siden operasjonen, og synet er fortsatt like bra. Har ikke hatt antydning til noen problemer i ettertid.