Vis enkelt innlegg
Gammel 07-02-07, 16:26   #10
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Noen som har hatt laseroperasjon på øynene ?

Nå kommer nærmere rapport, som lovt.

Jeg opperere øynene med LASIK på Sandvika øyelegesenter. Forundersøkelsen gikk fint. Dagen kom og jeg skulle opereres. Jeg fikk en beroligende tablett og dryppet høyre øye med bedøvelsedråper. Når de satte på vakumet viste det seg at det gikk. Jeg hadde for bratt krumming på øyet til at det ble skikkelig vakum. Dermed ville de ikke bruke LASIK likevel. De brukte en annen metode, ASA. Det var smertefritt å gjøre det. Det var ikke smertefritt i ettertid. Metoden går ut på at det skrapes av et lag celler på hornhinnen, det vil si at hele hornhinnen blir et sår. Man får på en linse som skal ligge på i 5 døgn. De 5 dagene var svært smertefulle. Krummingen på øyet lå helt på kanten til at en slik opersajon kunne gjøres.

Jeg sa at jeg heller ville føde enn å gå igjennom dette en gang til. Det kan hende at jeg ikke ville ha opplevd det som så smertefullt hvis jeg hadde vært forberedt på det. Jeg hadde forberedt meg på en smertefri operasjon og rekonvolanse, pluss at jeg skulle operere begge øynene. I stedet ble kun det høyre øyet operert og det ville ta ca 1 år før jeg kunne operere andre øyet.

Det tok 1 år før synet på høyre øye var stabilt og jeg skulle operere venstre øyet. Det var da 15 mnd siden jeg hadde tatt forundersøkelsen. Jeg kunne ikke ta en undersøkelse pga at jeg ikke kunne la vær å bruke linse på venstre øye. Briller kunne jeg ikke bruke pga den store synsforskjellen.

Dagen for operasjonen av venstre øye kom. De tok samtidig en ny synsundersøkelse. Den viste at jeg hadde enda brattere krumming på dette øyet. Det gjorde at operasjonsmetoden som ble brukt på det høyre øyet ikke kunne brukes på det venstre øyet.

I stedet måtte jeg operere inn en linse, ICL operasjon. Undersøkelsene ble gjort og linse bestilt.

Jeg fikk lagt inn den permanente linsen og det ble laget en kunstig drenasje. Dessverre var ikke den kunstige kanalen bra nok. Så iløpet den første timen etter oprerasjonene steg trykket på i øyet. Tårene og snørret rant, jeg klarte ikke å holde øyet åpent. Jeg hadde veldig vondt. Da var det inn på opersjonsstua en gang til for å gjøre en bedre drenasjekanal. Etter den andre operasjonen har det vært helt fint.

Tross all smerten og strevet, så var det vært det. Det er et nytt liv å våkne om morgene å se uten å fomle etter briller eller styre med linser.