Fortelle meg om hundehold?
Ok, jeg er ikke så impulsiv som det virker som, jeg vet man ikke skal anskaffe en hund uten å ha tenkt gjennom det.
Så vi har tenkt, helt siden onsdag , og i dag kommer vil til å svare ja til å ta hunden på prøve. Jeg antar den aldri drar tilbake...
Det handler om en 7 år gammel pinscher tispe som må omplasseres grunnet allergi. Den eies pr i dag av min svigerfar, som bor på andre siden av landet enn oss. Vi kjenner altså hverandre, men ikke veldig godt, vi og hunden.
Hun er vant til å være alene hjemme mens folkene er på jobb/i barnehage, men akkurat nå er det vel permisjon der i huset. Hun er altså vant til barn, siden min svigerfar har "kull nr 2" på snart 3 og snart 1 år. (og den yngste viste seg altså være allergisk mot hund) Hun er godt dressert og lydig. Ved god helse "for en 50 år gammel dame", ingen kjente problemer. Knabber ikke leker fra gulvet, men gnager litt i stykker sine egne tepper og puter da... Ifølge svigerfar takler hun flytting greit (han har flyttet med henne et par ganger, pluss hentingen da hun var valp) så lenge matskåla hennes er med.
Hun kommer selvsagt med matskåla si, og teppe/pute whatever hun har av slikt, og bur til bilen og sånne greier. Mannen har fått vite hva maten hun spiser heter, sånn at vi kan fortsette med samme, det er vel greit for magen hennes når de har funnet noe som funker, som visstnok skal være å finne hos vår dyrebutikk også. Kommer nå i sommerferien, er planen.
Styret i borettslaget skal ha en søknad på e-post, det er en formalitet, en firbent venn får vi lov å ha.
Forsikring må vi vel fikse (?), og mat og go'biter og sånn. Svigerfar kan nok oppdatere oss på vaksinestatus (om man driver med sånt på hunder som ikke reiser ut av landet?) og neste forventede løpetid (De har vel forutsigbar syklus?)
Hvor mange ting har jeg ikke tenkt på, ting vi må spørre om? Nå er det ikke som om svigerfar blir borte, vi kan jo selvsagt ta en telefon i ettertid også, men jeg liker å være forberedt.
Og hva skal egentlig en person som aldri har vært spesielt begeistra for hunder egentlig forvente seg, når det kommer en hund for å bo i huset vårt, i antatt 5-7 år fremover? (Ettersom rasen har forventet levetid 12-14 år) Vi har en nesten-to-åring og får en liten til om 8 mnd. Knerten kommer greit overens med hunden når vi er på besøk der, men hvordan de to går sammen på fulltid er en av årsakene til at hun kommer "på prøve".
Jeg har en litt ekkel tanke i hodet om min vesle sensitive gutt med gener som tilsier at "om dere slipper unna med litt eksem og en liten høysnue er dere heldige" som legen på helsestasjonen flåsete sa det... hva om han er allergisk mot hund da? Omplassere stakkaren enda en gang? Men såvidt jeg har lest er det ikke så greit å teste det på forhånd.
Sist redigert av Malama : 19-06-10 kl 16:16.
|