Vis enkelt innlegg
Gammel 26-06-10, 09:57   #224
Majsa
Quiet, please

Majsa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Henter du barna i tide?

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Men altså - barn som må være i bhg til kl 17... Hvis dette er så "barneplageri" - hvorfor har man da tilbudet? I kommunen vår har vi noe som heter Flexibarnehager - dvs. de er oppe til kl 21.00 om kvelden. Og her også gispes det og okkes det over disse stakkars barna som må være i bhg SÅÅÅ sent. Men dersom man har turnusjobb - alenemor osv. så har man faktisk ikke noe valg. Og jeg sier meg enig med Katta - hvor stor skade er det egentlig for barna? Hvor påvirket blir de? Det er jo selvfølgelig ikke barn som er i den barnehagen fra kl 06.30 - 21.00 - de har jo ett maks antall timer de har lov til å være der. Men det blir faktisk mer og mer vanlig med nettopp flexibarnehager fordi det er BEHOV og ETTERSPØRSEL etter disse tilbudene. Sånn er samfunnet - og jeg tror faktisk ingen av barna lider noen som helst nød pga disse åpningstidene - man må bare tilpasse rytmen til barna.

Flexi, ja. Slik at man har muligheten til å ha dem der lenger av og til, og tilpasse det etter sine egne arbeidstider. Det jeg synes er trist er de som ALLTID utnytter barnehagens åpningstider maksimalt, kanskje pusher dem litt også, og aldri har tid til å ta livet litt med ro. Komme i 8-9-tiden av og til, ta seg god tid ved levering, eller hente litt før en dag og finne på noe kjekt sammen. La ungene få ferie av og til.
Dessuten handler det ikke nødvendigvis om antall timer de er der hver dag, men om hvordan foreldrene opptrer. Om de alltid er stresset, og ungene nærmest henger på slep, eller om de til tross for en hektisk hverdag klarer å ta livet litt med ro og ha det litt hyggelig sammen med ungene.
Som sagt er jeg fullstendig klar over hvordan arbeidslivet fungerer, og at mange har jobber som krever at de er der minst 8-9 timer hver dag. Men jeg mener bestemt at en del ville hatt mulighet til å gjøre litt om på det for noen få år. Gå bittelitt ned i stillingsprosent f.eks. Hvis man jobber en halvtime mindre på morgenen og en halvtime mindre på ettermiddagen, kan det være det som skal til for å få roet ned litt.