Sv: Henter du barna i tide?
Opprinnelig lagt inn av Katta, her.
Så alle burde ønske og tilstrebe å jobbe redusert for å hente barna tidligere i barnehagen?
:Peker ned:
Opprinnelig lagt inn av Majsa, her.
Jeg mener ikke at alle skal ønske å jobbe redusert. Det jeg mener er at hvis det at både mor og far har krevende jobber fører til en stressende hverdag for ungene, bør man absolutt se på om det går an å gjøre ting på en annen måte. Det være seg redusert stillingsprosent, hjelp fra venner eller familie eller whatever.
Poenget er: barn SKAL IKKE gå rundt og være stresset, så får alle sørge for det på den måten som passer dem best.
Jeg sier det igjen, for fjerde gang, tror jeg: jeg er fullstendig klar over at ikke alle har mulighet til annet enn å utnytte åpningstidene maksimalt. Jeg skrev også tidligere at barn takler sånt veldig forskjellig, noen barn trenger en lang dag i barnehagen, mens andre kunne hatt godt av mer tid med foreldrene eller hjemme med søsken/venner/annen familie/alene. Men selv de som helst vil være i barnehagen fra 7-21 hvis de får bestemme selv har ikke godt av å ha foreldre som aldri "har tid til" å stoppe opp litt.
Jeg gjentar mitt hovedpoeng: Barn skal ikke være stresset. Noen barn kastes rundt og plasseres der det passer foreldrene når det passer foreldrene, og får knapt tid til å fortelle hva de har gjort i barnehagen. Ikke alle takler det så godt. Det betyr ikke at eneste løsning er å jobbe mindre. Hvis man er mentalt tilstede når man er sammen med barna, og ellers gir dem det de trenger av oppmerksomhet, kjærlighet og omsorg i trygge, rolige omgivelser, er alt bare bra. Jeg snakker om foreldre som kommer skrensende inn foran barnhagen ett på (eller ti over) stengetid, med handsfree på øret hele veien hjem og halvveis gjennom Toro- eller takeout-middagen, og så vidt rekker å sette på barne-tv før det er noe annet som bare må gjøres. Har man det slik veldig ofte, bør man se om det er noe man kan endre på.
Er vi ferdige med den der "så du mener at alle burde vært hjemmeværende?"-diskusjonen nå? Vær så snill å lese innleggene mine, og helst alle ordene i dem.