Sv: Stygg skrape på bildøren - hva ville dere gjort ift synderen?
Vi forfulgte ikke svigerfar, da han skulle feste slepetau til vår bil for å hale den opp en veldig bratt og glatt bakke vi ikke kom opp uten hjelp... og festet slepetauet i airconditionanlegget og ikke i slepekroken - så anlegget røyk så det sang. Hvorfor - fordi vi veit svigerfatter var blakk og ikke hadde sjans i havet til å erstatte det, og bilen var gammel og dårlig.
Likevel er jeg småsnurt fordi vi ikke engang fikk et halvkvedet "beklager" av svigerfaren min. 
Det var nu en digresjon...
Selv har jeg ringt en nabo for å gjøre ham oppmerksom på en ripe som muligens kunne stamme fra min bil, siden jeg kom borti med døra da jeg skulle ut med ting og tang. Naboen kom og sjekket det, men jeg hørte aldri noe mer.
Min kjære parkerte bilen sin for å hente Storebror i barnehagen vinteren for noen år siden. Bilen hadde ikke lyst til å stå der den var blitt plassert, så den bare fortsatte ned bakken på egenhånd, fordi det var pokker så glatt, gitt. Selvsagt fant bilen vår ut at det var veldig fint å bli intim med bilen som sto litt lenger ned i bakken...
Hendig uhell - og overhodet ikke grov uaktsomhet, da min mann parkerte som han skulle, og ikke hadde noe grunnlag for å vite at det var speilholke under underlaget av snø han parkerte på. Ergo kunne min mann, etter Floksemoral, gitt blanke F og tenkt shit happens - han gjorde det ikke med vilje, og ikke med uaktsomhet...
I stedet tuslet han med lua i hånda inn i barnehagen og etterlyste eieren av bilen - for å tilby seg å gjøre opp for seg. Det er bare slik man gjør.
Det er prinsippet i det! Prinsippet i at dersom man forvolder en skade på annen manns eiendom, om det være seg ved pur uflaks, skal man, i følge min moralske oppdragelse og tro, i det minste for skam skyld tilby seg å gjøre opp for skaden. Ergo hadde jeg selvsagt lagt igjen lapp med telefonnummer og navn dersom jeg hadde skadet en annens bil - uansett hvor idiotisk vedkommende hadde parkert i utgangspunktet.
Hadde jeg dulta borti et cafebord og ødelagt en pc eller liknende, hadde jeg heller ikke forventet at vedkommende skulle betale for at jeg ikke klarer ha øynene med meg når jeg beveger meg i offentlig rom.
Dama i hovedinnlegget høres jo helt blåst ut. Å bli gjort oppmerksom på noe slikt, og så bare trekke på skuldrene... Helt totalt mangel på sosial intelligens, syns nå jeg - og ja, jeg hadde troppet opp med ferdig utfylt skademelding og "antar du hadde det travelt her om dagen, men kan du være grei å signere nå, så får vi saken ut av verden."