Vis enkelt innlegg
Gammel 28-06-10, 11:03   #17
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å spille et instrument uten å kunne noter

Det er lett og raskt å lære seg noter. Barn lærer seg jo noter på kort tid.

MIn svoger er musiker og lever av det uten å kunne noe særlig noter. Han har sinnssvakt gehør og tar ting kjapt. Og kan improvisere og lytte seg frem til det aller meste.

Jeg er klassisk skolert og er ganske notebundet, men samtidig gir det mange fordeler å ha teorien i bunn og forstå hvorfor akkordene er bundet sammen på den måten de er. Jeg kan tranponere, se sammenhengen mellom akkordene og høre musikken i hodet bare ved å lese notene
Jeg kan spille (litt) piano og gitar etter besifring (akkorder), men i mitt hode bygger besifringen på noter jeg ser for meg i hodet.

Jeg må helt ærlig si at jeg synes det er litt teit å ikke lære seg noter, for det blir litt som at joda, man kan jo lære seg ting utenat, man trenger jo ikke lære å lese. Men gleden over litteraturen blir større av å kunne lese, slik gleden over musikkutøvelse blir større av å kunne noter.