Sv: Om å være prinsippfast
Opprinnelig lagt inn av him, her.
Men jeg må si jeg stusser når jeg leser at en person (Brutus) lar barnet sitt sykle på trehjulssykkel uten hjelm under oppsyn og andre (i dette tilfelle Skvetten) blir helt hysteriske og babler om hjernen som blir smurt utover asfalten. Da lurer i alle fall jeg på om jeg er vitne til en gjeng med galninger som snakker sammen. Mange diskusjoner går laaaangt over grensen til det ekstreme både når det gjelder soving, straff, bilsikring, overgrep etc. Jeg lurer på hvorfor det blir slik? Er det fordi det ene ordet tar det andre og folk blir så engasjert at de mister perspektivet?
(Jeg tok bare med nickene, fordi jeg orker ikke slike "noen" og"enkelte" diskusjoner. Det er ikke viktig hvem som sa hva. Jeg prøver å peke på en generell tendens.)
Men er ikke det nettopp prinsippene man ser?
Teoretiserer litt - prinsipper er vel de tingene vi mener "bare fordi", og oftest har vi drøssevis av argumenter for hvorfor prinsippet ikke bare er bra, men DetEnesteRette. Når man da møter noen med motsatte prinsipper, så tror jeg at man på en måte mister evnen til å kommunisere, for begge parter tror at det handler om den rasjonelle argumentasjonen. At "hvis bare" jeg får lagt fram mine argumenter, så vil den andre se det, og bli enig med meg.
Men i stedet for at den andre (oftest opplevd som "kverulanten") tar til seg den fornuft og visdom som prinsipp-eieren mer enn gjerne deler av, så begynner kverulanten å motsi og argumentere med de mest meningsløse argumenter. (Og selvsagt opplever begge parter akkurat dette, ens egne fornuftige argumenter mot kverulantens tullprat).
Hvis du føler deg HELT sikker på at du har rett, så tror jeg det er umulig å se fruktbarheten i diskusjon. Hvis noen kommer til deg og sier at de tror sola er en stor lampe som noen har hengt på himmelen, så VET du at de tar feil. Og på samme måte tror jeg de fleste opplever det å ha prinsipp - de VET at de har rett og at meningsmotstanderne tar feil. Man glemmer at det handler om MENINGER og tror det handler om FAKTA og FEIL.
|