Sv: Om å være prinsippfast
Opprinnelig lagt inn av him, her.
Folk er jo også veldig forskjellige. Noen synes det er spennende å dra diskusjonen så langt som overhode mulig for å teste "yttergrensene", noen formulerer seg nok også mer bastant på nett enn i RL (skriftspråket innbyr til mer "firkantete" uttalelser også).
Men jeg må si jeg stusser når jeg leser at en person (Brutus) lar barnet sitt sykle på trehjulssykkel uten hjelm under oppsyn og andre (i dette tilfelle Skvetten) blir helt hysteriske og babler om hjernen som blir smurt utover asfalten. Da lurer i alle fall jeg på om jeg er vitne til en gjeng med galninger som snakker sammen. Mange diskusjoner går laaaangt over grensen til det ekstreme både når det gjelder soving, straff, bilsikring, overgrep etc. Jeg lurer på hvorfor det blir slik? Er det fordi det ene ordet tar det andre og folk blir så engasjert at de mister perspektivet?
(Jeg tok bare med nickene, fordi jeg orker ikke slike "noen" og"enkelte" diskusjoner. Det er ikke viktig hvem som sa hva. Jeg prøver å peke på en generell tendens.)
Dette er noe av det som har gjort at jeg i lange perioder ikke har orket å delta noe særlig i diskusjoner på forum, for noen ganger er det komplett umulig å få tatt en ordentlig diskusjon uten at ting vris og vendes på og blåses fullstendig ut av proporsjoner. Da jeg var relativt fersk på forum og hadde all verdens av tid til å sitte og diskutere og tulle og tøyse i dagevis kunne det være litt morsomt, men nå er det egentlig bare irriterende. Man kunne nesten like gjerne hoppet inn i en hvilken som helst Dagbladet-diskusjon.