Sv: Stygg skrape på bildøren - hva ville dere gjort ift synderen?
Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.
Jeg er ikke uenig i at man skal gi hverandre "slækk", men da er poenget at man skal gi hverandre slækk, ikke ta slækk selv. Det er opp til den skadelidende parten å bestemme når og hvor mye slækk som er akseptabelt. Det er ikke opp til den som forvoldte skaden.
Jeg har hatt gjester på besøk som har knust vinglass, og da hender det at gjesten tilbyr seg å erstatte glasset. Noe jeg (selvsagt) takker nei til. Det er den måten man gjør det på når begge parter har folkeskikk. Mangler man folkeskikk, kan det hende man tror det er det samme å si "Uff, nå knuste jeg glasset ditt. Jeg antar at jeg ikke trenger å erstatte det, for det var jo et uhell".
Men, jeg ser det nesten helt motsatt jeg.
Skulle man operere etter de reglene der, så måtte man jo screenet sine gjester etter hvilken økonomisk evne de har? Satt bare fram billigglassene fra IKEA når fattiglusa er på besøk.... Dekker jeg med finglassene mine når vi har barn her, har jeg allerde kalkulert inn risikoen for at de kan bli knust.
Jeg hadde blitt flau og lurt på hvordan jeg framsto ovenfor mine gjester om de tilbød seg å betale for et glass som ble knust. Virkelig.
Så det er tydelig at vi lever i veldig forskjellige verdner.