Vis enkelt innlegg
Gammel 01-07-10, 12:11   #76
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Svømmeopplæring i skolen?

Har ikke lest alle innleggene, og regner med at etter 4 sider er det sikkert kommet frem mange meninger rundt _hvem_ som har ansvar for at barn lærer å svømme.

Jeg er generelt av den oppfatning at mine barn er mitt ansvar, og jeg gir ikke skolen ansvaret for at mine barn skal være trygge og gode svømmere. Ved å overlate dette ansvaret til skolen har jeg ingen kontroll med hva som faktisk blir lært bort, kvalitet på undervisningen, eller at det faktisk _blir_ svømmeundervisning i det hele tatt. Selv ble jeg dratt langs svaberg med tau rundt magen i 16 grader som fireåring. Vi hadde hytte ved sjøen, og jeg MÅTTE lære meg å svømme. Min far kom fra England på 60-tallet og kunne ikke ta så mye som et svømmetak når han landet på Norsk jord. Han MÅTTE lære seg å svømme for å kunne passe på barna sine når vi var i nærheten av vann.

Jeg synes generelt at alt for mange foreldre legger for mye _egentlig_ foreldreansvar på skolen/det offentlige. Så bruker de heller krefter på å lage rabalder når det viser seg at de faktisk må ta tak i tingene selv...

I min kommune er det mulig å søke om støtte til barnas fritidsaktiviteter hvis foreldrene selv ikke har råd. Det er mulig å melde seg inn i lokale svømmeklubber for å være med på svømmekurs, og det koster ingenting å benytte strender og badeplasser både ved sjøen og i innlandet. At det er kulturelle forskjeller hva gjelder dette med å lære seg å ferdes i og ved vann er denne tragiske ulykken nok en påminnelse om. Det tar allikevel ikke vekk ANSVARET foreldre har for å sørge for at egne barn har grunnleggende ferdigheter for å kunne leke trygt. At vann kan være farlig bør være et relativt globalt faktum.