Sv: Svømmeopplæring i skolen?
Har ikke lest alle innleggene, og regner med at etter 4 sider er det sikkert kommet frem mange meninger rundt _hvem_ som har ansvar for at barn lærer å svømme.
Jeg er generelt av den oppfatning at mine barn er mitt ansvar, og jeg gir ikke skolen ansvaret for at mine barn skal være trygge og gode svømmere. Ved å overlate dette ansvaret til skolen har jeg ingen kontroll med hva som faktisk blir lært bort, kvalitet på undervisningen, eller at det faktisk _blir_ svømmeundervisning i det hele tatt. Selv ble jeg dratt langs svaberg med tau rundt magen i 16 grader som fireåring. Vi hadde hytte ved sjøen, og jeg MÅTTE lære meg å svømme. Min far kom fra England på 60-tallet og kunne ikke ta så mye som et svømmetak når han landet på Norsk jord. Han MÅTTE lære seg å svømme for å kunne passe på barna sine når vi var i nærheten av vann.
Jeg synes generelt at alt for mange foreldre legger for mye _egentlig_ foreldreansvar på skolen/det offentlige. Så bruker de heller krefter på å lage rabalder når det viser seg at de faktisk må ta tak i tingene selv...
I min kommune er det mulig å søke om støtte til barnas fritidsaktiviteter hvis foreldrene selv ikke har råd. Det er mulig å melde seg inn i lokale svømmeklubber for å være med på svømmekurs, og det koster ingenting å benytte strender og badeplasser både ved sjøen og i innlandet. At det er kulturelle forskjeller hva gjelder dette med å lære seg å ferdes i og ved vann er denne tragiske ulykken nok en påminnelse om. Det tar allikevel ikke vekk ANSVARET foreldre har for å sørge for at egne barn har grunnleggende ferdigheter for å kunne leke trygt. At vann kan være farlig bør være et relativt globalt faktum.