Vis enkelt innlegg
Gammel 08-02-07, 21:59   #13
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grusom Oprah-episode

Jeg har vært så heldig og kjenne to overlevende. Bare en av dem jødisk da. Den andre var Norsk kommunist. Han ga meg og klassen min på vidregående en fantastisk oppsett i økonomien i disse leirene. Den tyske krigsmaskinen var jo finansiert av dette.

Han fortalte mye.

Den andre er den nå mye omtalte Julius Paltiel. Jeg glemmer ikke et selskap jeg servrte i der disse to begynte å prate seg i mellom.

Finn hadde vært gjennom et helvete, men han hadde fått mat fra Norge (organisert fortalte han meg av min far). Julius fikk ikke slik.

Det værste de opplevde var jo når de ikke fikk være med de hvite bussene til Norge. Nordmennene godtok ikke de stakkars utsultede jødene som Norske.

Jeg har lest mye krigslitratur. Men den sterkeste boken for meg som jeg anbefaler alle å lese er

Primo Levi: if this is a man

og den som følger The truce.

Bøkene er sterke fordi han som min fars venn faktisk skildrer umenneskeliggjøringen og hvordan de forstod lokalbefolkningen som ikke hjalp de sultne magre stakkarene.

Babyene som ble kastet i flammene var kanskje de heldige. Det er sannheten og nå som antisemitismen blomstrer bør en huske dobbelt opp.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat