Sv: Svømmeopplæring i skolen?
Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.
Det er vel ikke så mange som er uenige i at det er foreldrenes ansvar til syvende og sist, på samme måte som det er foreldrenes ansvar å følge opp skolearbeidet ellers. Men det er mange foreldre som ikke tar dette ansvaret av ulike årsaker, og konsekvensen er så enormt mye verre enn om de ikke følger opp matteleksa. Men du syns kanskje det er greit å ofre disse barna? Hvis ikke, hva syns du løsningen bør være? Ta dem fra foreldrene?
Nei, det er ikke det jeg sier - det er klart det er viktig med svømmeopplæring i skolen. Men samtidig er det en grei hvilepute, vi trenger ikke bry oss om det, for det tar skolen seg av. Jeg sier ikke at det gjelder alle, men for en del er det nok desverre sånn. Samme med leseopplæring, og, i noen tilfeller, oppdragelse generellt.
Jeg vet ikke hva løsningen er - selvfølgelig hadde det beste vært om alle fikk svømmeopplæring/trening hvert år, men det er det jo ingen kommuner, så vidt jeg vet, som har økonomi til. Kanskje det burde vært behovsprøvd? At barna som kan svømme sine fire timer eller hva de får kan gå til noen som ikke har samme mulighet til å svømme hjemme så de kan få dobbelt opp? Gratis svømmekurs i regi av kommunen til utsatte grupper (altså de som ikke har mulighet til å ta med barna i svømmehall av økonomiske eller andre grunner, eller der foreldrene ikke kan svømme selv)? Behovsprøvde gratisbilletter til svømmehall? Holdningsarbeid og billigere redningsvester? Her jeg bor tror jeg det er uvanlig at barn som er i skolealder ikke kan svømme (hvertfall blandt de jeg kjenner), så jeg har vel egentlig ikke tenkt så mye over problemstillingen, men jeg vet vi er heldige som kan velge og vrake av strender både i innsjøer og i fjorden.
|