Sv: Svømmeopplæring i skolen?
Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.
25 meter er jo ingenting!
Nei, der er det bare blodigler og ikter.
Det er vel ikke så mange som er uenige i at det er foreldrenes ansvar til syvende og sist, på samme måte som det er foreldrenes ansvar å følge opp skolearbeidet ellers. Men det er mange foreldre som ikke tar dette ansvaret av ulike årsaker, og konsekvensen er så enormt mye verre enn om de ikke følger opp matteleksa. Men du syns kanskje det er greit å ofre disse barna? Hvis ikke, hva syns du løsningen bør være? Ta dem fra foreldrene?
Det er ikke snakk om å ofre barn, det er snakk om å bevisstgjøre foreldre hvilket ansvar de selv har for å sørge for at barna kan ferdes trygt i nærheten av vann. Akkurat som det er vårt ansvar å sørge for egne barns daglige tannhelse og annen nødvendig omsorg. Når dette svikter er det fint at det finnes alternativer som kan hjelpe noe på veg, men alt for ofte blir det for lett å peke på at _andre_ instanser burde tatt tak i oppgaver som man egentlig kunne forvente at normalt opplyste foreldre selv ser nødvendigheten av.
Det er dessuten ikke snakk om at dette med manglende svømmeferdigheter primært gjelder barn med foreldre som sliter på andre områder også. Av og til virker det som om man bruker mer krefter på å være indignert over tomme skolebasseng, enn å faktisk benytte de mulighetene som finnes ANDRE STEDER for opplæring og trening.
Vi overfører selvsagt våre egne interesser og holdninger til ungene, og hvis man isjer og æsjer over å tråkke på tang, eller ikke tåler å svømme på en vannløper (vanlig insekt i ferskvann) i vannskorpa, blir det jo så som så med den overførte badegleden for barna også. Jeg hadde allikevel strukket meg langt for å gi barna mine trygghet i vann. Særlig all den tid det, per nå, ikke ser ut til å være noen tilfredsstillende svømmeopplæring i regi av skolen her vi bor.