Sv: Svømmeopplæring i skolen?
Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.
Det høres ut som du og omgangskretsen din er temmelig priviligerte, kristine, på flere måter. Desverre er det svært mange som ikke har det som deg.
Behovsprøving tror jeg blir ekstremt mye dyrere enn å faktisk gi barna ordentlig svømmeopplæring i skolen, alle som en. Jeg tror faktisk ikke det er mange som bruker dette som noen hvilepute. Fordi det ikke er det. Svømmeopplæringen i skolen (i Olso, som er det jeg kjenner til) er sørgelig dårlig. De som har råd og mulighet sørger for at barna lærer å svømme på annet vis, de som ikke har råd er ofte fortvilet og er overlatt til å seile sin egen sjø.
Ja, jeg sier jo vi er heldige som har mange strender å velge mellom. Men det har dere jo i Oslo også (og jeg bor ikke langt fra Oslo altså) - og det koster da ingenting. Og det er faktisk ikke sånn at man blir overfalt av krabber og brennmaneter bare man stikker tåa i vannet. Innsjøer fins det vel nok av i marka også? Poenget mitt er bare at man trenger faktisk ikke en svømmehall for å lære å svømme, jeg lærte f.eks å svømme i sjøen.
Med tanke på behovsprøving har dere helt sikkert rett, jeg har egentlig ikke peiling, men siden svømmeopplæring for alle tydligvis ikke er et alternativ, må man jo finne på noe annet for å fange de som faller utenfor.
|