Sv: Svømmeopplæring i skolen?
Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.
Det høres ut som du og omgangskretsen din er temmelig priviligerte, kristine, på flere måter. Desverre er det svært mange som ikke har det som deg.
Behovsprøving tror jeg blir ekstremt mye dyrere enn å faktisk gi barna ordentlig svømmeopplæring i skolen, alle som en. Jeg tror faktisk ikke det er mange som bruker dette som noen hvilepute. Fordi det ikke er det. Svømmeopplæringen i skolen (i Olso, som er det jeg kjenner til) er sørgelig dårlig. De som har råd og mulighet sørger for at barna lærer å svømme på annet vis, de som ikke har råd er ofte fortvilet og er overlatt til å seile sin egen sjø.
Offentlige tilbud bør ikke være så dyre at de ekskluderer noen i det hele tatt, og tilstrekkelig og god svømmeopplæring i skolen hadde vært det aller, aller beste. Men, poenget er vel å stikke fingeren i jorda å innse at når tingenes tilstand ikke er ideell, så MÅ man ta skjeen i egen hånd etter beste evne. Siden du bruker Oslo som eksempel, så koster det f.eks ikke all verdens å ta banen opp til Sognsvann...