Sv: Svømmeopplæring i skolen?
Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.
Og på Sognsvann anbefales det som regel ikke å bade, på grunn av ikter.
Jeg syns selvfølgelig foreldre burde bli flinkere til å ta med barna ut for å bade, meg selv inkludert, men jeg kan omtrent ikke forestille meg hvilken barriere det må være om man ikke kan svømme selv, og kommer fra en kultur der det ikke er vanlig.
Ok, så det er ikter i Sognsvann. Det er sikkert andre steder utenfor Oslo som det går an å bade uten at det koster skjorta (lenge siden jeg var student der, så jeg kjenner ikke alle de lokale badestedene ).
Jeg har full forståelse for at det er kan være vanskelig å tråkke over dørstokkmila når vann og svømming ikke er en "naturlig del" av ens egen hverdag. Har man vannskrekk eller ikke liker å svømme selv, så er det lett å tenke at man ikke har noe å tilføre egne barn. Allikevel, hvis en selv annerkjenner problemstillingen, er man jo litt på vei til å finne alternativer da hvertfall.
Når det gjelder kulturelle forskjeller, så er nok utfordringene større, og her har selvsagt skolen er viktig rolle når det gjelder opplysning og opplæring. Å vite at vann kan være farlig er vel ikke egentlig kulturelt betinget?