Sv: Svømmeopplæring i skolen?
Tror virkelig ikke det spiller en bitteliten rolle engang hvorvidt det problematiseres på FP, i media eller hvor som helst om hvor mange det er som ikke kommer seg ut i marka, og hvor vanskelig det er.
Disse jeg referere til i forbindelse med dette vil nok ikke få med seg at det er en debatt som går der ute, kanskje ikke engang at drukning er et problem. Det trenger virkelig ikke være rus og psykiske problemer som er årsaken, som regel bare fattigdom i en vid definisjon. Den trenger ikke engang å dreie seg utelukkende om penger, men om sosial arv og engasjement for barna i det hele tatt. Jeg jobbet endel sommre på Hudøy hvor noen av barna i disse familiene fikk tilbud om en gratis ferie i kommunal regi. Det var 6-klassinger som ikke kunne svømme, langt mindre balanser bortover på et svaberg. De krabbet på alle fire knapt uten balanse fordi de kun hadde vært på flat mark før. Det mange som ikke er borte fra asfalten rundt blokka de bor nær sagt i hele oppveksten sin.
Vi kan godt sette i gang storstilt aksjon for å få foreldrene til disse å ta ansvar og gjøre mer med livet sitt. Men jeg tror egentlig man sparer veldig mye penger og ressurser om man går rett på barna som trenger hjelpen og starter med de, det er lettere å snu trenden hos de yngre. Kanskje de i sin tur faktisk vil se viktigheten av å kjøpe en sykkel å ta med seg sine barn på tur for å ta en dukkert når den tid kommer.
|