Å bli "gjenkjent" på restaurant
Jeg og mannen er veldig glade i å spise ute, og begge elsker kinesisk mat. Mye mat for lite penger. Vi spiser likevel ikke mer enn tre-fire ganger i måneden ute. I den lille byen vår er det tre kinarestauranter, hvorav en har veldig god mat, en har helt ok mat, og den tredje dårlig mat. Sistnevnte besøker vi derfor aldri.
Vi besøker logisk nok den som serverer kjempegod mat. Det florerer liksom ikke av vegetarretter på menyen deres, så jeg ender som regel opp med den de har, bare med cashewnøtter til. Denne uka har vi "barnefri" (2 av 3 barn er på ferie), så vi har derfor ikke giddet å lage mat selv, men gått ut oftere enn vanlig. Vi spiste der i går, og mannen foreslo at vi gikk der i dag også. Vi endte opp med å kjøre til nabobyen hvor de lager tilsvarende god mat, fordi jeg vegrer meg for å gå på den i vår by.
Jeg er kanskje rar som reagerer på dette, men jeg synes egentlig det er ganske ubehagelig å bli "gjenkjent" de gangene jeg er der. Noen ganger får jeg ikke meny en gang, de sier bare navnet på retten jeg pleier å bestille. Akkurat det med menyen skjer ikke så ofte, men før jeg får sagt bestillingen min sier de gjerne høyt hva jeg sikkert kommer til å bestille og setter i gang å notere på blokka si, gjerne med en hode fra side-til-side-bevegelse mens de sier det. Jeg vet ikke helt, jeg liker ikke å bli "gjenkjent" på denne måten, å ikke få si hva jeg vil ha selv. Skulle jo tro vi var der hver dag, eller noe sånt.
Og sånn at det er sagt, jeg har større problemer enn dette, det er ikke noe jeg taper nattesøvn over, og jeg går ikke rundt å tenker på det hele dagen. Det er bare noe jeg ville si, dels for å høre reaksjonene dere, og dels fordi jeg måtte skrive det av meg, da vi faktisk endte opp med å kjøre til nabobyen i dag.