Sv: Drukning ser ikke ut som drukning
Opprinnelig lagt inn av Isbjørn, her.
Nå skal det jo bare en mikroskopisk vanndråpe/spytt/smule i vranga før man får et hysterisk hosteanfall, så jeg vil tro at "større" mengder med vann vil gi en tydelig reaksjon mtp host og hark.
Kaldt vann kan forårsake kramper/reflekser på strupehodet, og da trenger det ikke kommer en eneste lyd fra den der skjer med. Det tetter igjen luftveiene og man dør av oksygenmangel. Kalles tørrdrukning.
Våtdrukning er når vann trenger inn i lungene, det hindrer oksygentilførselen. Her det forskjell på ferskvann og saltvann, saltvann i lungene trekker væske fra vevet utenfor inn i lungene og kan føre til lungeødem som tilleggskomplikasjon. Ferskvann trekker væske fra lungene og ut i vevet/blodårene. Det kan føre til fare for hjertesvikt pga. merbelastningen på hjertet.

Jeg unngår å dra på store og overfylte badestrender om sommeren fordi jeg er yrkesskadd etter mange år som badevakt. Det blir ingen ferie og kos når hjernen min er opptatt med å lage mønster av de badende og telle unger som herjer (etter min mening) for mye i vannkanten.