Sv: I lys av en del andre tråder
Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.
Jeg syns det ser ut som om vi er på to helt forskjellige planeter, og at det er feiltolkning og misforståelser som blir litt i overkant meningsbærende. Jeg tror det er viktig å understreke den store forskjellen i å anerkjenne at ungdom i puberteten veldig ofte tenker mye på sex, og at de utforsker og nysgjerrige på sin egen seksualitet. Det kan være ukomfortabelt som mor å tenke at det er sånn, men det tar ikke bort kjensgjerningen at dette er veldig vanlig. Jeg tror de fleste tenåring vegrer seg stort for å snakke med moren eller faren sin om den gryende seksualiteten og at de utforsker den på egenhånd. Jeg har vanskelig for å tro at det er uproblematisk for en gjennomsnittlig ungdom å ha en åpen dialog med foreldrene sine den dagen man blir bevisst sin egen seksualitet.
Når da endel her inne skriver at de syns det er greit at ungdom debuterer i trygge former og oppfordrer til bruk av kondom og opplysning rundt kjønnssykdommer, så er det ikke fordi man oppfordrer ungdom til å gå ut å ha sex med hvem som helst hvor som helst. Det er fordi man innser og anerkjenner at ungdom faktisk har sex – ofte vel vitende om at de trosser foreldrenes ønske. Den dagen det skjer, så er det et stort fortrinn å ha lært om prevensjon og viktigheten av det, på lik linje med at det er viktig å ha lært at man kan si nei om man ikke vil. Det er jo et stort antall ungdom som debuterer før de fyller 18, og selv man er skeptisk til det og mener det ikke burde være sånn, så betyr det ikke at det ikke skjer. Jeg tror de fleste foreldre oppfordrer ungdommene sine til å vente, og ikke minst til å ikke ha tilfeldig sex. Det er jo ikke det man ønsker at tenåringene skal drive med. Allikevel er det kjensgjerning at ungdommen gjør det likevel. Puberteten er en tid for løsrivelse på mange måter, og ikke minst fra foreldrene.
Hvis du, Zefid, tror at dine barn er annerledes fordi du er en bedre mor, eller at du er flinkere til å kontrollere barna dine enn andre, så får det være så. Det er det jo uansett ikke mulig å argumentere mot. Jeg velger å tro at mitt barn kommer i puberteten på normalt vis, og at hun blir en tenåring med normale behov og tanker for den alderen. Jeg kommer overhodet ikke til å oppfordre henne til å ha sex, men jeg ville sviktet henne om jeg totalt fornektet at det var en sjanse for at hun kan komme til å ha det likevel.
Det du skriver om salg av sex syns jeg understreker hvor mye på hver vår planet vi er. Det har ingenting i denne diskusjonen å gjøre.
Når det gjelder det med outing av prikker og sutring over støtte på prikker og manglende støtte i tråd, så er jeg enig med flere av de andre her. Det er veldig lite sjarmerende.
Veldig godt skrevet, Kasia. Men det var nære på du fikk en rød prikk av meg for ALT for liten skrift. Du skaffet meg tre ekstra rynker da jeg satt her og myste meg gjennom innlegget ditt! Hrmf!
|