Sv: Røykvarslere som er koblet sammen trådløst?
For en tid siden så opplevde vi forresten at det er _veldig_ lurt å være godt sikret med brannvarslere.
Vi har som sagt en ordinær varsler på hvert av soverommene oppe, og den på boligalarmen står ute i gangen ved soverommene.
Så var det en kveld at ungene akkurat var kommet i seng, og jeg holder på her nede. Og plutselig setter de ordinære røykvarslerne i gang. Jeg løper opp til ungene og får ut batteriet i den på rommet deres. Jeg trodde jo det var en feil, for ikke hverken så jeg eller kjente jeg røyk. Alarmen utløste forresten oppe.
Det ble stille, og jeg gjorde mitt for å roe ned to oppskremte unger. Og mens jeg står der så blir jeg med ett obs på en meget ekkel og intens brentlukt inne på rommet der de lå. Da fikk mor også litt panikk må jeg innrømme.
Det viste seg at det var noe feil med lyset i taket der oppe, og at det hadde begynt å avgi røyk og sikkert varme, men takket være røykvarsleren der inne så fanget den opp disse gassene før ting fikk utviklet seg. Hadde det ikke vært varsler der inne så ville det tatt tid før den ute i gangen reagerte, og jeg tør ikke tenke på hvilket utfall det ville gitt...
And how I got to where I am
|