Har sødmekrav til hva som er godteri endret seg på en generasjon?
Det er juli og sommer, og jeg har små barn som burde hvine av fryd og sankeiver når de ser markjordbær i veikanten. Eller? Mine gjør ikke det. Storebror liker ikke jordbær sier han. Mellomsøster spiser litt, og er omtrent like glad som når hun får en skive med et ok pålegg.
Som jeg husker det var mine søsken, søskenbarn og jeg gærne etter markjordbær. Vi rodde en halvtime for å komme til et godt jordbærsted. Vi frittet ut onkler og andre lokale for deres hemmelige jordbærsteder. Vi fulgte med på jordbærblomstene og etterhvert jordbærkartene etc.
Så hva har skjedd på 30 år mon tro? Jeg hadde relativt strenge sukkerrestriksjoner hjemme da jeg vokste opp, men det har da mine barn også. Uten at vi er ekstreme, vi spiser is nesten daglig i sommerferien, men har ikke søte pålegg og gir aldri barna godteri utenom bursdager og høytider og en og annen lørdag.
Hypotesen min er at hverdagsmaten og drikken barn spiser i dag er søtere enn før, og at sukkerkravet til hva som er "godteri" har økt. Jeg slenger ut en poll for å se om det stemmer.
|